ماده 1
واژههای ذکر شده در این آییننامه در معانی مشروح زیر به کار میروند:
الف ـ اختراع: طرحی که گواهینامه ثبت اختراع از اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی دریافت نموده باشد.
ب ـ نوآوری: طرحهایی که برای اولین بار در ایران به مرحله اجرا گذاشته میشود و از نظر علمی و فنی قابل قبول و دارای توجیه اقتصادی باشد.
ج ـ ابتکار: دستاوردهای نوین در زمینه طراحی و روش ساخت با توجه به شرایط کشور و امکانات موجود.
ماده 2
طرح های پیشنهادی که دارای شاخصها و معیارهای زیر باشند پس از تأیید کارگروه موضوع ماده (6) مورد حمایت قرار میگیرند:
الف ـ توجیه اقتصادی و فنی برای طرح پیشنهادی مبنی بر مؤثر بودن بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها.
ب ـ نو و ابتکاری بودن در کشور.
ج ـ انطباق با نیازهای کشور و استانداردها و معیارهای متعارف به ویژه در زمینه ایمنی و محیط زیست.
د ـ حداکثر استفاده از توانمندیهای کشور.
هـ ـ خودکفایی و کاهش آسیبپذیری در برابر محدودیتهای خارجی.
و ـ افزایش توان رقابتی کشور و کاهش فاصله با کشورهای پیشرفته.
ز ـ طی مرحله ساخت نمونه آزمایشی.
ماده 3
شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت مسئولیت اجرای مفاد این آییننامه را عهدهدار میباشد.
ماده 4
اعتبار سالانه لازم برای اجرای طرحهای موضوع این ماده به پیشنهاد شرکت بهینهسازی مصرف سوخت از محل بودجه پژوهشی شرکتهای اصلی وزارت نفت تأمین میشود و متناسب با پیشرفت فیزیکی طرحهای مصوب، در اختیار این شرکت قرار میگیرد.
ماده 5
افراد حقیقی یا حقوقی، موظفند مشخصات فنی و بررسیهای اقتصادی اولیه پیشنهاد خود را به شرکت بهینهسازی مصرف سوخت ارائه نماید.
ماده 6
کارگروه داوری با حضور کارشناسان و صاحبنظران بخشهای ذیربط با ترکیب زیر تشکیل میشود:
1ـ مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت (رییس).
2ـ مـدیر بهینهسـازی انرژی در بخش حمل و نقـل شرکت بهینهسازی مـصرف سوخت (دبیر).
3ـ نماینده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت.
4ـ نماینده وزارت صنایع و معادن.
5 ـ نماینده وزارت کشور.
6 ـ نماینده وزارت راه و ترابری.
7ـ نماینده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران.
8 ـ نماینده سازمان حفاظت محیط زیست.
9ـ نماینده معاونت امور برنامهریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت.
10ـ نماینده معاونت امور برنامهریزی و نظارت تلفیقی شرکت ملی نفت ایران.
11ـ نماینده مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران.
12ـ نماینده شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران.
13ـ دو نفر از متخصصین یا اعضا هیئت علمی (حسب مورد) به پیشنهاد رییس کارگروه و تأیید ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت.
ماده 7
در صورت جدیدبودن طرح پیشنهادی و عدم سابقه قبلی در شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و تأیید مشخصات فنی و اقتصادی طرحهای یادشده در کارگروه داوری، آزمایشهای لازم (در صورت نیاز) انجام میشود تا اثربخشی آن بر مصرف سوخت و میزان آلایندگی مورد آزمایش قرار گیرد.
ماده 8
سـازمان بهـینهسازی مصرف سوخت موظف است بنا به تشخیص کارگـروه داوری حداقل بیست و پنج درصد (25%) هزینه اجرای طرحهای مصوب را در قالب کمک بلاعوض و یا تسهیلات (با حفظ امکان ادامه فعالیت طرح) پرداخت نماید.
ماده 9
نظارت بر حُسن انجام این آییننامه بر عهده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت میباشد.