فصل اول - کلیات و تعاریف
ماده 1
به موجب این قانون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از ادغام وزارتین دفاع و سپاه پاسداران تشکیل میشود.
ماده 2
تعاریف در این قانون عبارات اختصاری زیر جایگزین عناوین کامل آن میشوند:
- نیروهای مسلح به جای نیروهای نظامی و انتظامی
- فرماندهی کل به جای فرماندهی کل نیروهای مسلح
- ستاد کل به جای ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح
- وزارت به جای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
- وزیر به جای وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
تبصره 1 - نیروهای نظامی به نیروهای سه گانه ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستادهای مربوطه و سازمانهای وابسته به آن اطلاق میگردد.
تبصره 2 - نیروهای انتظامی به شهربانی و ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران ، کمیته انقلاب اسلامی و سازمان پلیس قضایی گفته میشود.
ماده 3
وزارت بخشی از دولت است که مسئولیت پشتیبانی نیروهای مسلح را در قالب قوانین و تدابیر فرماندهی کل بر عهده دارد.
فصل دوم - وظایف
ماده 4
وظایف وزارت به شرح زیر میباشد:
الف - بررسی ، تنظیم و تحصیل بودجه و اعتبارات نیروهای نظامی و وزارت و سازمانهای وابسته به آنها با هماهنگی ستاد کل و نظارت بر انجام هزینهها و بررسی و تأیید بیلان حساب بودجه آنها.
ب - ساخت و تولید اقلام مورد نیاز نیروهای مسلح و انجام تحقیقات صنعتی لازم و افزایش امکانات تکنولوژی صنایع مربوطه برابر تدابیر و خط مشی فرماندهی کل.
ج - نوسازی ، بازسازی و تعمیرات اساسی وسایل و تجهیزات خارج از مقدورات نیروهای مسلح برابر دستورالعمل ابلاغی ستاد کل.
د - پشتیبانی فنی ، آموزشی و تعمیراتی خدمات کامپیوتری نیروهای مسلح.
تبصره - نحوه و چگونگی پشتیبانی برابر دستورالعملی است که توسط وزارت تهیه و به تصویب فرماندهی کل میرسد.
ه - هدایت و هماهنگ نمودن امور تحقیقات صنعتی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته به وزارت برابر مصوبات و خط مشی فرماندهی کل و بهره گیری از امکانات مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و صنعتی کشور.
تبصره - مراکز مذکور مکلفند همکاریهای لازم را در زمینه بهره گیری صنعت نظامی از امکانات آنها به عمل آورند. موارد و چگونگی آن بر حسب آیین نامهای خواهد بود که توسط وزارت تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
و - آموزش و تربیت کادر متخصص و مورد نیاز وزارت و سازمانهای وابسته و سازماندهی عناصر سازمانی تابعه و وابسته.
ز - کسب آگاهی از پیشرفتهای حاصله در زمینه صنایع نظامی و شناخت سیستمهای تسلیحاتی پیشرفته در جهان.
ح - انجام کلیه خریدهای خارجی مورد نیاز نیروهای نظامی و وزارت و سازمانهای وابسته به آنها بر اساس تدابیر فرماندهی کل و سیاست کلی و خط مشی دولت جمهوری اسلامی ایران.
تبصره - کلیه خریدهای خارجی اقلام دفاعی مورد نیاز نیروهای انتظامی و سایر وزارتخانهها، نهادها و سازمانهای کشور نیز صرفاً از طریق این وزارت انجام خواهد گرفت.
ط - تهیه ، تأمین و خرید داخلی اقلام مشترک مورد نیاز نیروهای نظامی به تشخیص ستاد کل به استثنا سوخت و مواد فاسد شدنی و همچنین انجام کلیه خریدهای داخلی مورد نیاز وزارت.
تبصره 1 - وزارت میتواند بخشی از اقلام مشترک داخلی را با حفظ مسئولیت و تعیین خط مشی به نیروهای نظامی تفویض نماید. موارد و چگونگی آن توسط دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت با هماهنگی ستاد کل تهیه و به تصویب فرماندهی کل میرسد.
تبصره 2 - خریدهای داخلی اقلام غیر مشترک (خاص ) مورد نیاز هر نیرو بر اساس دستورالعمل ستاد کل توسط همان نیرو و همچنین کلیه خریدهای داخلی مورد نیاز سازمانهای وابسته به وزارت از طریق سازمانهای مزبور صورت خواهد گرفت.
ی - تهیه و تنظیم لوایح مورد نیاز نیروهای نظامی و وزارت و سازمانهای وابسته به آنها بر اساس تدابیر کلی فرماندهی کل ، پیگیری جهت سیر مراحل قانونی ، ابلاغ قوانین و مصوبات هیات وزیران از طریق ستاد کل به نیروهای نظامی و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات.
ک - دفاع از حقوق نیروهای نظامی و وزارت و سازمانهای وابسته به آنها در مراجع قضایی.
ل - اداره امور املاک نیروهای نظامی و وزارت و سازمانهای وابسته به آنها از نظر حقوقی و قانونی.
م - تهیه و تأمین زمین مورد نیاز و احداث ساختمان و تاسیسات ساختمانی نیروهای نظامی و وزارت برابر دستورالعمل و خط مشی فرماندهی کل در چهارچوب ضوابط و سیاستهای وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه.
تبصره - وزارت میتواند احداث ساختمانها و تاسیسات نیروهای نظامی و یا برخی از آنها را برابر مصوبات فرماندهی کل ، با حفظ مسئولیت و نظارت به نیروهای نظامی محول نماید.
ن - تهیه و تأمین نقشههای نظامی و مرزی کشور و خدمات جغرافیایی مورد نیاز نیروهای مسلح.
تبصره - سایر دستگاهها که در تهیه خدمات نقشه برداری و جغرافیایی غیر نظامی فعالیت دارند در صورتی که این قبیل نقشهها حاوی نقاط نظامی و مرزی
باشند، بایستی آن گونه امور را با وزارت هماهنگ نمایند. آیین نامه اجرایی مربوطه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانها برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد.
س - تأمین خدمات درمانی پرسنل نیروهای مسلح و وزارت و سازمانهای وابسته به آنها اعم ازکادر ثابت ، پیمانی ، وظیفه و اعضای ویژه بسیج ،
بازنشستگان ، وظیفه بگیران ، مستمری بگیران و عائله تحت تکفل آنها.
ع - تأمین نیازهای درمانی پرسنل و اداره امور بیمارستانها و درمانگاههای وزارت و سازمانهای وابسته.
ف - انجام امور بیمه و بازنشستگی ، وظیفه و مستمری پرسنل نیروهای نظامی و وزارت و سازمانهای وابسته به آنها.
ص - تأمین خدمات تعاونی افراد مذکور در بند "س " بالا و عائله تحت تکفل آنان.
ق - تأمین و حفاظت فیزیکی اماکن و تاسیسات وزارت و سازمانهای وابسته.
ر - آموزش و آماده سازی پرسنل کادر ثابت وزارت و سازمان وابسته در رستههای رزمی جهت پذیرش مسئولیتهای محوله در جنگ با همکاری نیروهای مسلح.
ماده 5
به منظور حفظ و صیانت وزارت و سازمانهای وابسته در زمینههای امنیتی ، سازمانی وابسته به وزارت با سلسله مراتب مستقل و متمرکز بنام سازمان حفاظت و اطلاعات تشکیل میگردد که مأموریت وظایف قانونی سازمانهای مشابه در ارتش و سپاه را با همکاری آنها در وزارت بر عهده خواهد داشت.
تبصره - رئیس این سازمان توسط مقام مقام معظم رهبری منصوب خواهد شد.
ماده 6
به منظور رسد و گسترش فرهنگ و ارزشهای اسلامی در وزارت و سازمانهای وابسته ، سازمانی وابسته با سلسله مراتب مستقل و متمرکز بنام
سازمان عقیدتی - سیاسی تشکیل میگردد که مأموریت و و وظایف قانونی سازمانهای مشابه در ارتش و سپاه را با همکاری آنها در وزارت بر عهده خواهد داشت.
تبصره - رئیس این سازمان توسط مقام معظم رهبری منصوب خواهد شد.
ماده 7
در اجرای بندهای "ب ، ه ، و، ز" ماده 4 این قانون وزارت اقدام به تشکیل موسسهای بنام موسسه آموزشی و تحقیقاتی دفاعی مینماید.
تبصره 1 - اساسنامه موسسه مذکور را حداکثر ظرف مد شش ماه توسط وزیر تهیه و به تصویب کمیسیون امور دفاعی مجلس شورای اسلامی میرسد.
تبصره 2 - کلیه مراکز آموزشی علمی و تحقیقات وزارتین دفاع و سپاه و سازمانهای وابسته به آنها از طریق این موسسه هدایت و اداره میشوند.
ماده 8
در اجرای بند "س " ماده 4 این قانون وزارت اقدام به تشکیل سازمان واحدی بنام سازمان تأمین خدمات درمانی پرسنل نیروهای مسلح
مینماید. اساسنامه این سازمان ظرف مدت شش ماه توسط وزارت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
ماده 9
در اجرای بند "ص " ماده 4 این قانون ، وزارت اقدام به تأسیس شرکت تعاونی پرسنل نیروهای مسلح مینماید.
ماده 10
در اجرای بند "ن " ماده 4 این قانون ، وزارت اقدام به تشکیل سازمانی بنام سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح مینماید. اساسنامه این
سازمان ظرف مدت شش ماه توسط وزارت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد.
فصل سوم - چگونگی اجرا
ماده 11
کلیه اعتبارات و دیون و مطالبات و تعهدات وزارتین دفاع و سپاه بعد از تشکیل وزارت به این وزارت منتقل میگردد.
ماده 12
کلیه مؤسسات ، سازمانها و شرکتهایی که تابع ، وابسته و یا تحت پوشش وزارتین دفاع و سپاه بودهاند، حسب مورد به تابعیت وابستگی یا تحت پوشش وزارت در میآیند.
ماده 13
کلیه پرسنل شاغل در وزارتین دفاع و سپاه به وزارت جدید منتقل میگردند این پرسنل تا تصویب قوانین وزارت جدید تابع مقررات قبلی خود خواهند بود.
تبصره 1 - پرسنل مازاد بر نیاز وزارت در اختیار ستاد کل قرار خواهند گرفت.
تبصره 2 - پرسنل مأمور به وزارتین دفاع و سپاه تا اجرای تبصره 1 فوق در مأموریتهای محوله ابقا و سپس به واحد سازمانی اولیه مراجعت مینمایند.
ماده 14
کلیه امکانات موجود وزارتین دفاع و سپاه در اختیار وزارت قرار داده میشود امکانات مازاد بر اساس دستورالعمل صادره از طرف فرماندهی کل در اختیار نیروهای نظامی قرار میگیرد.
ماده 15
کلیه قوانین و مصوبات مربوط به وزارتین دفاع و سپاه و سازمانهای وابسته به آنها تا تصویب قوانین و مصوبات جدید در مورد این
وزارت و سازمانهای وابسته آن حسب مورد مجری خواهد بود.
تبصره - وزارت موظف است قوانین و مقررات مالی ، معاملاتی ، اداری و استخدامی موضوع این قانون را حداکثر ظرف مدت یک سال تهیه و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
ماده 16
این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا خواهد بود.