قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

مصوب 1368/05/28 همراه با اصلاحات و الحاقات اخیر
فصل اول - کلیات و تعاریف ماده 1 به موجب این قانون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از ادغام وزارتین دفاع و سپاه پاسداران تشکیل می‌شود. ماده 2 تعاریف در این قانون عبارات اختصاری زیر جایگزین عناوین کامل آن می‌شوند: - نیروهای مسلح به جای نیروهای نظامی و انتظامی - فرماندهی کل به جای فرماندهی کل نیروهای مسلح - ستاد کل به جای ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح - وزارت به جای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران - وزیر به جای وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تبصره 1 - نیروهای نظامی به نیروهای سه گانه ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستادهای مربوطه و سازمانهای وابسته به آن اطلاق می‌گردد. تبصره 2 - نیروهای انتظامی به شهربانی و ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران ، کمیته انقلاب اسلامی و سازمان پلیس قضایی گفته می‌شود. ماده 3 وزارت بخشی از دولت است که مسئولیت پشتیبانی نیروهای مسلح را در قالب قوانین و تدابیر فرماندهی کل بر عهده دارد. فصل دوم - وظایف ماده 4 وظایف وزارت به شرح زیر می‌باشد: الف - بررسی ، تنظیم و تحصیل بودجه و اعتبارات نیروهای نظامی و وزارت و سازمان‌های وابسته به آنها با هماهنگی ستاد کل و نظارت بر انجام هزینه‌ها و بررسی و تأیید بیلان حساب بودجه آنها. ب - ساخت و تولید اقلام مورد نیاز نیروهای مسلح و انجام تحقیقات صنعتی لازم و افزایش امکانات تکنولوژی صنایع مربوطه برابر تدابیر و خط مشی فرماندهی کل. ج - نوسازی ، بازسازی و تعمیرات اساسی وسایل و تجهیزات خارج از مقدورات نیروهای مسلح برابر دستورالعمل ابلاغی ستاد کل. د - پشتیبانی فنی ، آموزشی و تعمیراتی خدمات کامپیوتری نیروهای مسلح. تبصره - نحوه و چگونگی پشتیبانی برابر دستورالعملی است که توسط وزارت تهیه و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد. ه - هدایت و هماهنگ نمودن امور تحقیقات صنعتی نیروهای مسلح و سازمان‌های وابسته به وزارت برابر مصوبات و خط مشی فرماندهی کل و بهره گیری از امکانات مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و صنعتی کشور. تبصره - مراکز مذکور مکلفند همکاری‌های لازم را در زمینه بهره گیری صنعت نظامی از امکانات آنها به عمل آورند. موارد و چگونگی آن بر حسب آیین نامه‌ای خواهد بود که توسط وزارت تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. و - آموزش و تربیت کادر متخصص و مورد نیاز وزارت و سازمان‌های وابسته و سازماندهی عناصر سازمانی تابعه و وابسته. ز - کسب آگاهی از پیشرفت‌های حاصله در زمینه صنایع نظامی و شناخت سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته در جهان. ح - انجام کلیه خریدهای خارجی مورد نیاز نیروهای نظامی و وزارت و سازمانهای وابسته به آنها بر اساس تدابیر فرماندهی کل و سیاست کلی و خط مشی دولت جمهوری اسلامی ایران. تبصره - کلیه خریدهای خارجی اقلام دفاعی مورد نیاز نیروهای انتظامی و سایر وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های کشور نیز صرفاً از طریق این وزارت انجام خواهد گرفت. ط - تهیه ، تأمین و خرید داخلی اقلام مشترک مورد نیاز نیروهای نظامی به تشخیص ستاد کل به استثنا سوخت و مواد فاسد شدنی و همچنین انجام کلیه خریدهای داخلی مورد نیاز وزارت. تبصره 1 - وزارت می‌تواند بخشی از اقلام مشترک داخلی را با حفظ مسئولیت و تعیین خط مشی به نیروهای نظامی تفویض نماید. موارد و چگونگی آن توسط دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت با هماهنگی ستاد کل تهیه و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد. تبصره 2 - خریدهای داخلی اقلام غیر مشترک (خاص ) مورد نیاز هر نیرو بر اساس دستورالعمل ستاد کل توسط همان نیرو و همچنین کلیه خریدهای داخلی مورد نیاز سازمان‌های وابسته به وزارت از طریق سازمان‌های مزبور صورت خواهد گرفت. ی - تهیه و تنظیم لوایح مورد نیاز نیروهای نظامی و وزارت و سازمانهای وابسته به آنها بر اساس تدابیر کلی فرماندهی کل ، پیگیری جهت سیر مراحل قانونی ، ابلاغ قوانین و مصوبات هیات وزیران از طریق ستاد کل به نیروهای نظامی و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات. ک - دفاع از حقوق نیروهای نظامی و وزارت و سازمان‌های وابسته به آنها در مراجع قضایی. ل - اداره امور املاک نیروهای نظامی و وزارت و سازمان‌های وابسته به آنها از نظر حقوقی و قانونی. م - تهیه و تأمین زمین مورد نیاز و احداث ساختمان و تاسیسات ساختمانی نیروهای نظامی و وزارت برابر دستورالعمل و خط مشی فرماندهی کل در چهارچوب ضوابط و سیاست‌های وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه. تبصره - وزارت می‌تواند احداث ساختمانها و تاسیسات نیروهای نظامی و یا برخی از آنها را برابر مصوبات فرماندهی کل ، با حفظ مسئولیت و نظارت به نیروهای نظامی محول نماید. ن - تهیه و تأمین نقشه‌های نظامی و مرزی کشور و خدمات جغرافیایی مورد نیاز نیروهای مسلح. تبصره - سایر دستگاهها که در تهیه خدمات نقشه برداری و جغرافیایی غیر نظامی فعالیت دارند در صورتی که این قبیل نقشه‌ها حاوی نقاط نظامی و مرزی باشند، بایستی آن گونه امور را با وزارت هماهنگ نمایند. آیین نامه اجرایی مربوطه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌ها برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد. س - تأمین خدمات درمانی پرسنل نیروهای مسلح و وزارت و سازمان‌های وابسته به آنها اعم ازکادر ثابت ، پیمانی ، وظیفه و اعضای ویژه بسیج ، بازنشستگان ، وظیفه بگیران ، مستمری بگیران و عائله تحت تکفل آنها. ع - تأمین نیازهای درمانی پرسنل و اداره امور بیمارستانها و درمانگاههای وزارت و سازمان‌های وابسته. ف - انجام امور بیمه و بازنشستگی ، وظیفه و مستمری پرسنل نیروهای نظامی و وزارت و سازمان‌های وابسته به آنها. ص - تأمین خدمات تعاونی افراد مذکور در بند "س " بالا و عائله تحت تکفل آنان. ق - تأمین و حفاظت فیزیکی اماکن و تاسیسات وزارت و سازمان‌های وابسته. ر - آموزش و آماده سازی پرسنل کادر ثابت وزارت و سازمان وابسته در رسته‌های رزمی جهت پذیرش مسئولیت‌های محوله در جنگ با همکاری نیروهای مسلح. ماده 5 به منظور حفظ و صیانت وزارت و سازمان‌های وابسته در زمینه‌های امنیتی ، سازمانی وابسته به وزارت با سلسله مراتب مستقل و متمرکز بنام سازمان حفاظت و اطلاعات تشکیل می‌گردد که مأموریت وظایف قانونی سازمانهای مشابه در ارتش و سپاه را با همکاری آنها در وزارت بر عهده خواهد داشت. تبصره - رئیس این سازمان توسط مقام مقام معظم رهبری منصوب خواهد شد. ماده 6 به منظور رسد و گسترش فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در وزارت و سازمان‌های وابسته ، سازمانی وابسته با سلسله مراتب مستقل و متمرکز بنام سازمان عقیدتی - سیاسی تشکیل می‌گردد که مأموریت و و وظایف قانونی سازمانهای مشابه در ارتش و سپاه را با همکاری آنها در وزارت بر عهده خواهد داشت. تبصره - رئیس این سازمان توسط مقام معظم رهبری منصوب خواهد شد. ماده 7 در اجرای بندهای "ب ، ه ، و، ز" ماده 4 این قانون وزارت اقدام به تشکیل موسسه‌ای بنام موسسه آموزشی و تحقیقاتی دفاعی می‌نماید. تبصره 1 - اساسنامه موسسه مذکور را حداکثر ظرف مد شش ماه توسط وزیر تهیه و به تصویب کمیسیون امور دفاعی مجلس شورای اسلامی می‌رسد. تبصره 2 - کلیه مراکز آموزشی علمی و تحقیقات وزارتین دفاع و سپاه و سازمان‌های وابسته به آنها از طریق این موسسه هدایت و اداره می‌شوند. ماده 8 در اجرای بند "س " ماده 4 این قانون وزارت اقدام به تشکیل سازمان واحدی بنام سازمان تأمین خدمات درمانی پرسنل نیروهای مسلح می‌نماید. اساسنامه این سازمان ظرف مدت شش ماه توسط وزارت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. ماده 9 در اجرای بند "ص " ماده 4 این قانون ، وزارت اقدام به تأسیس شرکت تعاونی پرسنل نیروهای مسلح می‌نماید. ماده 10 در اجرای بند "ن " ماده 4 این قانون ، وزارت اقدام به تشکیل سازمانی بنام سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح می‌نماید. اساسنامه این سازمان ظرف مدت شش ماه توسط وزارت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد. فصل سوم - چگونگی اجرا ماده 11 کلیه اعتبارات و دیون و مطالبات و تعهدات وزارتین دفاع و سپاه بعد از تشکیل وزارت به این وزارت منتقل می‌گردد. ماده 12 کلیه مؤسسات ، سازمان‌ها و شرکتهایی که تابع ، وابسته و یا تحت پوشش وزارتین دفاع و سپاه بوده‌اند، حسب مورد به تابعیت وابستگی یا تحت پوشش وزارت در می‌آیند. ماده 13 کلیه پرسنل شاغل در وزارتین دفاع و سپاه به وزارت جدید منتقل می‌گردند این پرسنل تا تصویب قوانین وزارت جدید تابع مقررات قبلی خود خواهند بود. تبصره 1 - پرسنل مازاد بر نیاز وزارت در اختیار ستاد کل قرار خواهند گرفت. تبصره 2 - پرسنل مأمور به وزارتین دفاع و سپاه تا اجرای تبصره 1 فوق در مأموریت‌های محوله ابقا و سپس به واحد سازمانی اولیه مراجعت می‌نمایند. ماده 14 کلیه امکانات موجود وزارتین دفاع و سپاه در اختیار وزارت قرار داده می‌شود امکانات مازاد بر اساس دستورالعمل صادره از طرف فرماندهی کل در اختیار نیروهای نظامی قرار می‌گیرد. ماده 15 کلیه قوانین و مصوبات مربوط به وزارتین دفاع و سپاه و سازمان‌های وابسته به آنها تا تصویب قوانین و مصوبات جدید در مورد این وزارت و سازمان‌های وابسته آن حسب مورد مجری خواهد بود. تبصره - وزارت موظف است قوانین و مقررات مالی ، معاملاتی ، اداری و استخدامی موضوع این قانون را حداکثر ظرف مدت یک سال تهیه و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. ماده 16 این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا خواهد بود.