مبحث اول: برنامه ریزی، نظارت و سازماندهی
۱) تدوین برنامههای عملیاتی با مشارکت واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان ها با محوریت سند تحول و براساس فرامین ابلاغی مقام معظم رهبری در هفته قوه قضائیه، به صورت یکپارچه به منظور همسوسازی برنامههای سطوح مختلف و پرهیز از تداخل کاری با رعایت ملاحظات زیر:
ـ تصویب کلیه برنامه های سال آتی تا بهمن ماه هرسال و تدوین ساختار شکست کار برای تحقق آن ها
ـ طراحی نظام اولویتبندی برنامه های واحدهای سازمانی با تکیه بر ظرفیت واحدها و میزان اثرگذاری آنها در رفع چالشها
ـ احصاء اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد در هر یک از واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استانها (معاونت راهبردی، سازمانها و واحدهای تابعه، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
۲) نظارت و ارزیابی وضعیت تحقق برنامه های سالانه واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان ها از طریق ایجاد «سامانه یکپارچه برنامه ریزی و نظارت قوه قضائیه» با تأکید بر موارد زیر:
ـ تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی سامانه های برنامه ریزی و منع هرگونه اقدام مغایر با برنامه ریزی یکپارچه
ـ فراهم سازی امکان برقراری ارتباطات و همکاری شامل امکان گفتگو، ثبت و کنترل پیشرفت برنامه ها، ثبت و پیگیری مصوبات جلسات و به اشتراک گذاری فایلها و اسناد مرتبط با آن ها
ـ دریافت گزارش های فصلی از اجرای برنامه ها و ارائه داشبوردهای مدیریتی مناسب (معاونت راهبردی، سازمان ها و واحدهای تابعه، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
۳) تنظیم توافق نامه بودجه برای برنامه های عملیاتی واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان ها در ابتدای هر سال (معاونت راهبردی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، سازمان ها و واحدهای تابعه، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
۴) ارتقای حکمرانی مبتنی بر داده در قوه قضائیه از طریق:
ـ سیاست گذاری و الزام به استفاده از دادههای پردازش شده در بخشهای مختلف قوه قضائیه و ورود صحیح اطلاعات در سامانه ها با ایجاد سازوکارهای تشویقی
ـ استقرار نظام برنامه ریزی داده محور
ـ الزام به استفاده حداکثری از داده های پردازش شده برای نظارت هوشمند (معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان ها ـ میان مدت)
۵) جلوگیری از تخلفات آماری با تنظیم شاخص های کنترلی مکمل و با تأکید بر ساماندهی آمار شعب اجرای احکام، نرخ گردش، کسر موقت و عدم ارجاع پرونده ها در پایان دوره زمانی (معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان ها ـ میان مدت)
۶) ایجاد «پایگاه داده تحلیلی راهبردی و نظارت هوشمند» به منظور ارتقای نظام برنامه ریزی و نظارت هوشمند در همه واحدهای سازمانی و تحلیل و استخراج الگوهای شکل گیری جرائم و دعاوی و ایجاد دسترسی برای بخشهای قوه قضائیه با استفاده از مرکز ملی دادههای قوه قضائیه موضوع ماده (۶۵۱) قانون آیین دادرسی کیفری و جایگزینی سامانه های گزارش گیری عددی با سامانه های خودتحلیل گر، روندنما و تصمیم یار (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، سازمان ها و واحدهای تابعه ـ میان مدت)
۷) فرآیندکاوی و پایش مدت زمان انجام فعالیت های مختلف در فرآیند دادرسی و بررسی دلایل عدول از زمان سنجی و انجام فعالیت ها بیشتر از زمان میانگین کشوری به تفکیک شعب و حوزه های قضایی (معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات ـ میان مدت)
۸) بررسی ساختار کلان قوه قضائیه و ارائه پیشنهاد اصلاحی به رئیس قوه قضائیه با رویکرد جامعنگری، چابک سازی، کاهش سطوح سلسله مراتبی، همسوسازی و هماهنگی میان سطوح مختلف سازمانی، حذف تداخل مأموریت ها و وظایف، تجمیع واحدهای متجانس متناسب با اقتضائات اجرای سند تحول و ساماندهی ساختارهایی که به اقتضاء شرایط و زمان خاص ایجاد شده اند (معاونت راهبردی ـ میان مدت)
۹) ایجاد سازوکار لازم و اصلاح ساختارها برای تمرکز دادن کلیه امور دارای ماهیت قضایی در قوه قضائیه با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (معاونت حقوقی و امور مجلس ـ بلندمدت)
۱۰) ارزیابی و رتبه بندی واحدهای ستادی قوه قضائیه و دادگستری استان ها در اجرای برنامه های ابلاغی و تقدیر سالانه از مدیران برتر (معاونت راهبردی، معاونت اول، حوزه ریاست، دادستانی کل کشور، دادسرای انتظامی قضات، سازمان ها و واحدهای تابعه، دادگستری استان ها ـ میان مدت)
۱۱) الزام به تهیه گزارش کاربینی و کارسنجی برای هرگونه اصلاح ساختارسازمانی (معاونت راهبردی، سازمان ها و واحدهای تابعه، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
۱۲ ) ایجاد کارگروه تعرفه گذاری خدمات قوه قضائیه به منظور بررسی جامع تعرفه های مربوط به خدمات حقوقی، ثبتی و پزشکی قانونی و ارائه پیشنهاد به رئیس قوه قضائیه برای تغییر سالیانه آن ها (معاونت راهبردی، حوزه ریاست، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، وزارت دادگستری، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان پزشکی قانونی، مرکز حل اختلاف، سازمان ها و واحدهای تابعه ـ میان مدت)
مبحث دوم: منابع انسانی
۱) تضمین عزت و استقلال قاضی با تدوین، پیگیری ابلاغ و اجرای دستورالعمل صیانت از استقلال، شأن، عزت، منزلت و کرامت قضات مصوب رئیس قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر:
ـ منع هرگونه اقدام مغایر استقلال قضات
ـ تسهیل ارتباط قضات با رئیس، مسئولان عالی و سایر مدیران قوه قضائیه
ـ ایجاد واحد صیانت از کرامت قضات به منظور پیگیری درخواست ها و پاسخگویی به آنان (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی، دادگستری استانها ـ میانمدت)
۲) ارتقای نظام جذب و به کارگماری منابع انسانی قوه قضائیه به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان و استقرار آن با رعایت ملاحظات زیر:
ـ تهیه مدل شایستگی (دانش ـ مهارت ـ نگرش) به تفکیک کارکنان، قضات و مدیران و تعریف عملیاتی شاخصهای آن
ـ جذب در فضای رقابتی با تأکید بر انتخاب شایستهترین افراد در چهارچوب نیازسنجی انجامشده
ـ اجرای فرآیند نخبهیابی فعالانه و هدفمند از طریق ایجاد شبکه جستجو و نشان گذاری برترین استعدادها در دوران تحصیل در دانشگاه و حوزه علمیه و ایجاد انگیزه در آن ها برای جذب در قوه قضائیه
ـ افزایش کیفیت جذب متقاضیان با طراحی الگو (نیم رخ شخصیت) برای قاضی و کارمند مطلوب، استفاده از آزمون های پیشرفته روانشناسی، بهره مندی از روش های نوین شخصیت شناسی و بهکارگیری هوش مصنوعی به منظور سنجش داوطلبان با روایی بالا
ـ جذب قضات از میان داوطلبان حوزوی یا دانشگاهی صرفاً پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد تربیت قاضی با در نظرگرفتن شایستگیهای شخصیتی، ایمانی، علمی و مهارتی متناسب، در فضای رقابتی و با حداقل سنی ۲۵ سال تمام با تأکید بر سلامت فرد و خانواده وی با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط
ـ انجام کل فرآیند جذب، پذیرش و گزینش حداکثر در بازه زمانی یکساله از طریق آسیب شناسی فرآیند فعلی و طراحی فرآیند ارتقای یافته
ـ توسعه کمی و کیفی ظرفیت جذب قضات از طریق پیگیری تصویب و ایجاد رشته تربیت قاضی در دانشگاه های معتبر کشور (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی ـ میان مدت)
۳) افزایش ظرفیت جذب دانشجویان ورودی در رشته کارشناسی ارشد تربیت قاضی در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به ۱۰۰۰ نفر در سال با تأمین زیرساخت های لازم (دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری ـ میان مدت)
۴) اصلاح و استانداردسازی فرآیند نقل و انتقال ها با:
ـ تهیه پیش نویس دستورالعمل نقلوانتقال قضات و کارکنان شامل معیارهایی نظیر نتایج ارزیابی عملکرد، دورههای آموزشی گذرانده شده و خدمت در مناطق محروم و پیگیری تصویب و ابلاغ آن توسط ریاست محترم قوه قضائیه
ـ ایجاد «سامانه نقلوانتقال منابع انسانی» بهمنظور رعایت عدالت و کرامت منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری از طریق اعلام شفاف ضوابط و معیارها در سامانه و ایجاد قابلیت رهگیری وضعیت درخواست برای متقاضیان و منوط شدن نقل و انتقال متقاضیان به کسب امتیاز لازم (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات ـ میان مدت)
۵) فراهمسازی زمینه ارتقای شغلی ویژه قضات زن در قوه قضائیه با تأکید بر بهرهمندی حداکثری از ظرفیت آنان در فعالیتها و مشاغل مرتبط با حوزههایی نظیر خانواده، زنان، کودکان و امور حسبی (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی ـ میان مدت)
۶) تدوین و اجرای نظام آموزش و توانمندسازی منابع انسانی به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه با تأکید بر ایجاد انگیزه برای یادگیری و ارتقای عملکرد بهجای ارائه صرف برنامههای آموزشی با استقرار نظامهایی ازجمله نظام جبران خدمات عملکرد محور و با رعایت ملاحظات زیر:
ـ بازطراحی الگوی نیازسنجی آموزشی متناسب با شایستگیهای شغلی تعیین شده در مدل شایستگی مدیران، قضات و کارکنان
ـ تعیین اهداف و نتایج مورد انتظار از برگزاری دوره آموزشی با تاکید بر توسعه دانش های کاربردی
ـ تدوین محتوا و روش های مناسب آموزشی
ـ اجرای دوره های کارآموزی «کارگاه محور» و تقدیر از اساتید برتر دوره های کارآموزی
ـ تربیت قضات تخصصی با تأکید بر دانش های کاربردی در موضوعات اولویتدار از جمله خانواده، اقتصاد، رسانه، اداری، نظامی و فناوریهای نوین و تدوین محتواهای آموزشی علمی و عملی متناسب با نیازهای شغلی
ـ اجرای دوره های آموزشی تخصصی ضمن خدمت با اولویت قضات دادگاه های حقوقی و خانواده
ـ طراحی و اجرای دوره های مهارت افزایی مانند انشاء رأی، مهارت های ارتباطی، مدیریت پرونده، مدیریت ادله، دستور نویسی، روش های صلح و سازش و فصل خصومت و به کارگیری فناوری های نوین و هوش مصنوعی در امور قضایی
ـ بازطراحی و بهبود نظام ارزشیابی و اعمال نتایج در زیرنظام های منابع انسانی
ـ استفاده از روشهای نوین آموزشی و تغییر موقعیت های یادگیری و ایجاد فرصت های یادگیری جدید (مربی گری)
ـ تسهیل دسترسی منابع انسانی به خدمات آموزشی به صورت رقابتی و غیرانحصاری و با رویکرد «خرید خدمات» از مراکز آموزشی و پژوهشی دارای صلاحیت بهجای «تصدیگری» (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دادگستری استان ها ـ میان مدت)
۷) طراحی و استقرار نظام انتصاب مدیران قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر:
ـ انتصاب مدیران براساس مدل شایستگی (دانش ـ مهارت ـ نگرش) تدوین شده مشتمل بر شخصیت، ایمان، تخصص، تجربه، مهارت و کارآمدی با تأکید بر فاضل، صالح، انقلابی، جوان، مردمی، نوآور، پاک دست و ضدفساد بودن
ـ توسعه شیوههای سنجش شاخصهای شایستگی با استفاده از فناوریهای روز و هوش مصنوعی شامل آزمونهای روانشناسی، شخصیتشناسی و شبیهسازی موقعیتهای مدیریتی
ـ شفافسازی و اطلاعرسانی عمومی ضوابط و فرآیند انتصابات مدیران
ـ ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب و طراحی نظام جانشینپروری و توانمندسازی مدیران بهمنظور شناسایی استعدادهای منابع انسانی شایسته بهویژه جوانان برای انتصاب در پستهای مدیریتی
ـ استفاده از نتایج «سامانه یکپارچه برنامه ریزی و نظارت قوه قضائیه» به منظور ایجاد سازوکاری برای ارتقای افراد برتر و پیشنهاد جایگزینی ده درصد از مدیران دارای ضعیفترین سطح عملکرد به صورت سالیانه (معاونت اول، دادستانی کل کشور، حوزه ریاست، دادسرای انتظامی قضات، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت راهبردی، مرکز حفاظت و اطلاعات ـ میان مدت)
۸) طراحی و ایجاد الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی براساس مسئله شناسی فرهنگی قوه قضائیه از طریق اجرای برنامه های زیر:
ـ تدوین و اجرای منشور اخلاقی و کدهای رفتاری کارکنان قوه قضائیه و تعریف رویههای نظارتی آن
ـ الگوسازی و ارزش آفرینی سازمانی با ترویج نمادها و برگزاری آیینهای تجلیل از مفاخر و پیشکسوتان و ایثارگران و بسیجیان برتر
ـ طراحی و پیاده سازی رویدادهای فرهنگ ساز ویژه فرزندان و خانواده کارکنان با رویکرد مشارکتجویی آنان با اولویت مدیران و مشاغل حساس
ـ تکریم بازنشستگان و ارائه خدمات مناسب به آنها و ایجاد «کانون بازنشستگان قوه قضائیه» (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان ها ـ میانمدت)
۹) ارائه خدمات مربوط به سنجش و پایش سلامت جسم و روان کارکنان و خانوادههای آنان با بهرهگیری از ظرفیت های تخصصی برون سازمانی (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان ها ـ کوتاهمدت)
۱۰) اصلاح نظام جبران خدمات بهمنظور رعایت عدالت و کرامت منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری با رعایت ملاحظات زیر:
ـ بازنگری در نظام برخی از پرداختها نظیر اضافهکاری، بهرهوری، پاداش و خدمات رفاهی بر مبنای ارزیابی عملکرد و میزان اجرای برنامه های ابلاغی (معاونت راهبردی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان ها ـ میان مدت)
ـ توجه ویژه به قضات گروههای شغلی پایین و کاهش فاصله درآمدی آنان با گروههای بالاتر با اصلاح «آییننامه تعیین گروههای شغلی قضات» (معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دادگستری استان ها ـ میان مدت)
ـ بهبود توان ارائه خدمات رفاهی و درمانی و افزایش عدالت توزیعی در سراسر کشور با تغییر رویکرد از «تصدیگری» به «خرید خدمت» و ارتقای «بیمه تکمیلی خدمات درمانی» با استفاده از عواید حاصل از واگذاری مراکز رفاهی و درمانی (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان ها ـ کوتاهمدت)
۱۱) صیانت از منابع انسانی و ارتقای سلامت اداری قوه قضائیه با:
ـ شناسایی و پیگیری رفع ده ساختار اصلی فسادزا در قوه قضائیه با توسعه سامانه ها و تقاطع اطلاعات و پیگیری اصلاح فرآیندهای فسادزا
ـ رصد هوشمند و مقابله با کارکنان متخلف، شاهدان دروغین، کارچاق کن ها، و مرتبطین قوه قضائیه اعم از وکلا و کارشناسان رسمی متخلف
ـ ارتقای برنامه های پیشگیرانه و آموزش کارکنان و تذکر و اخطار در زمان مناسب
ـ پالایش گزارش ها و امحای گزارش های غیرمستند در پروندههای حفاظتی اشخاص
ـ تقویت بازرسیها و نظارتهای فعالانه با اولویتبندی آنها بر اساس احتمال وقوع تخلف مبتنی بر نتایج حاصل از تحلیل اطلاعات سامانهها و فراهمسازی امکان گزارشدهی اشخاص با حفظ محرمانگی هویت و تسهیل اعلام شکایت
ـ رصد هوشمند دارایی ها و نقل و انتقال های مالی به حساب کارکنان قوه قضائیه و خانواده های آنها (مرکز حفاظت و اطلاعات، دادسرای انتظامی قضات، سازمان ها و واحدهای تابعه ـ کوتاه مدت)
۱۲) افکارسنجی از قضات و کارکنان قوه قضائیه درباره عملکرد بخش ها و مدیران به صورت سالیانه و تحلیل و ارائه نتایج آن به مسئولان عالی قضایی (مرکز حفاظت و اطلاعات، معاونت راهبردی، سازمان ها و واحدهای تابعه ـ کوتاهمدت)
مبحث سوم: منابع مالی و فیزیکی
۱) پیگیری به منظور تثبیت، تقویت و افزایش سالیانه سهم بودجه قوه قضائیه از بودجه عمومی کشور (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، معاونت حقوقی و امور مجلس، وزارت دادگستری ـ میان مدت)
۲) بازنگری در نظام بودجهریزی و مالی قوه قضائیه با استقرار نظام بودجهریزی بر مبنای عملکرد، اجرای حسابداری تعهدی و اولویتدهی به تخصیص منابع مالی برای اجرای سند تحول و برنامه های ابلاغی (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی ـ میان مدت)
۳) افزایش سلامت مالی و اداری با شفافسازی عمومی و برخط ضوابط و قواعد حاکم مناقصهها و مزایدههای قوه قضائیه و مشخصات اشخاص منتفع در سامانههای مرتبط قانونی و بارگذاری در سامانه تدارکات دولت الکترونیک (ستاد) (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی ـ کوتاه مدت)
۴ ) تأمین مسکن مناسب برای حداقل (۶۰) درصد کارکنان دادگستری با سابقه پنج سال خدمت و با اولویت افراد متأهلی که تاکنون از مزایای دولتی در حوزه زمین و مسکن استفاده نکرده اند، با رعایت موارد زیر:
ـ سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر فرآیند تأمین مسکن کارکنان و پیگیری اجرای برنامه های تأمین مسکن استانی و دریافت گزارش های دوره ای و کمک به حل مشکلات دادگستری استان ها
ـ فعال سازی بنیاد تعاون و رفاه کارکنان در زمینه تأمین مسکن
ـ ارائه برنامه عملیاتی تأمین مسکن مناسب در هر استان با پیگیری تأمین زمین و نظارت بر فعالیت تعاونی های مسکن کارکنان با رعایت قوانین و مقررات (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان ها ـ بلندمدت)
۵) تدوین و استقرار نظام بهرهبرداری بهینه از فضا و تجهیزات قوه قضائیه با رعایت ملاحظات زیر:
ـ اجرای مصوبه مولدسازی دارایی ها با مستندسازی و ساماندهی کل املاک قوه قضائیه و ایجاد بانک جامع اطلاعات املاک به منظور تأمین منابع لازم برای تکمیل طرح های نیمه تمام
ـ ارتقای استاندارد متناسب با انواع کاربری فضاها و تجهیزات اداری و قضایی
ـ بازطراحی معماری ساختمانهای قوه قضائیه با هدف متناسبسازی آنها با نوع کاربری و افزایش رفاه اربابرجوع با ملاحظه گروههای خاص نظیر افراد توانخواه و سالمندان
ـ افزایش بهرهوری فضاهای موجود اداری و قضایی از طریق تغییر زمانبندی ارائه خدمات و تغییر معماری ساختمانهای موجود و محدودسازی ساخت یا خرید ساختمان جدید به موارد ضروری و صرفاً بر مبنای دستورالعمل مصوب رئیس قوه قضائیه
ـ اتصال کد پرسنلی افراد با کد تجهیزات در اختیار ایشان (معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، سازمانها و واحدهای تابعه، دادگستری استان ها ـ میان مدت)
مبحث چهارم: قوانین و مقررات
۱) انطباق آییننامهها، دستورالعملها، بخشنامهها، رویهها و فرآیندهای جاری با سند تحول براساس نیازهای اعلام شده به معاونت حقوقی و امور مجلس و الزام به تهیه پیوست انطباق پیش نویس قوانین و مقررات جدید با سند تحول (معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت اول، حوزه ریاست ـ کوتاه مدت)
۲) تسریع در فرآیند تدوین قوانین و مقررات با جمع آوری یکباره نظرات کلیه بخش های ذی ربط و حذف مراحل بازبینی غیرضروری (معاونت حقوقی و امور مجلس، حوزه ریاست، وزارت دادگستری سازمان ها و واحدهای تابعه ـ کوتاهمدت)
۳) پیگیری تنقیح، اصلاح و رفع خلأهای قوانین و مقررات سالانه در سه حوزه اولویت دار با تأکید بر تحکیم و تعالی نظام خانواده، توسعه مشارکتها و نظارتهای مردمی، پیشگیری از وقوع جرم و اختلاف، بهرهمندی حداکثری از فناوریهای حقوقی روز و حبسزدایی (معاونت حقوقی و امور مجلس ـ بلندمدت)
۴) تنقیح آییننامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی رئیس قوه قضائیه طی بیست سال گذشته (معاونت حقوقی و امور مجلس ـ میان مدت)
۵) تنظیم «سند سیاستی» پیش از تدوین پیشنویس لوایح مشتمل بر ابعاد و اهمیت مسئله، آسیبشناسی و علل بروز مسأله و راه حل های آن و استفاده از «سامانه جمعسپاری» به منظور ارزیابی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی توسط افراد خبره قوه قضائیه، صاحبنظران حوزه و دانشگاه و نهادهای علمی و فناوری و نهادهای مردمی و طراحی نظام انگیزشی مناسب برای ترغیب اشخاص به مشارکت در ارزیابیها (معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت راهبردی، پژوهشگاه ـ بلندمدت)
۶) راه اندازی «آزمایشگاه سیاستی قضایی» با هدف پیش بینی تبعات اجرای لوایح قانونی و کاستن از ابهام و تفسیرپذیری قوانین و مقررات با کسب نظر از قضات منتخب با نمونه گیری از میان تمامی قضات و منوط شدن ارائه پیشنهادها و تصویب قوانین و مقررات به اتحاد تفسیر از سوی قضات منتخب (معاونت حقوقی و امور مجلس، پژوهشگاه ـ بلندمدت)
مبحث پنجم: فناوری اطلاعات و ارتباطات
۱) سیاست گذاری واحد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقای سامانه های قوه قضائیه با تأکید بر:
ـ تجمیع و یکپارچه سازی داده ها و سامانه ها
ـ استانداردسازی تبادل اطلاعات در داخل و یا خارج از قوه قضائیه
ـ افزایش کیفیت سطح خدمات
ـ حفاظت از داده ها و ارتقای امنیت فناوری اطلاعات
ـ ارائه حداکثری خدمات قضایی و ثبتی بصورت API محور از طریق سکوهای بخش خصوصی با رعایت امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی اشخاص
ـ تنظیم و ابلاغ ضوابط فعالیت و نظارت بر سکوهای بخش خصوصی ارائه دهنده خدمات قضایی و ثبتی و ارائه مجوز فعالیت به آن ها
ـ فراهمسازی امکان استعلام برخط اطلاعاتی که با تأیید شخص و استعلام از قوه قضائیه در اختیار ایشان و اشخاص حقیقی و حقوقی مورد تأییدشان قرار میگیرد نظیر گواهی عدم سوء پیشینه، ممنوع الخروج بودن، ممنوع المعامله بودن و وضعیت مالکیت رسمی اموال غیرمنقول (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ها و واحدهای تابعه ـ میان مدت)
۲) ارائه داشبورد برخط ارزیابی عملکرد کمی و کیفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات قوه قضائیه و سازمان های تابعه براساس استانداردهای تخصصی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات شامل شاخص هایی نظیر کیفیت سطح خدمات، میزان تراکنش های موفق و اتصال سامانه ها با ارائه دسترسی سلسله مراتبی به ریاست قوه قضائیه، معاونت اول و معاونت راهبردی (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان ها و واحدهای تابعه ـ میان مدت)
۳) طراحی و فعالسازی زیستبوم نوآوری دیجیتال قوه قضائیه جهت بهرهمندی حداکثری از ظرفیت همکاری با دانشگاهها، پژوهشکدهها، شتابدهندهها، مراکز نوآوری، شرکتهای دانشبنیان و شرکت های نوپا (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی، سازمان ها و واحدهای تابعه ـ میان مدت)
مبحث ششم: پژوهش و نوآوری
۱ ) برگزاری رویدادهای حل مسأله به منظور تحقق سیاست گذاری مشارکتی قوه قضائیه با رویکرد آیندهپژوهی و رعایت موارد زیر:
ـ جلب نظر از واحدهای مختلف سازمانی قوه قضائیه جهت شناسایی مسائل اولویت دار با تمرکز بر عوامل و ریشه های شکل دهنده مسائل
ـ اجرای رویدادهای حل مسأله هر سه ماه یک بار با فراخوان از مدیران، قضات و کارکنان قوه قضائیه، نخبگان، حوزههای علمیه، دانشگاهها، اندیشکدهها، پژوهشکدهها، مؤسسات دانشبنیان، تشکلهای دانشجویی، نهادهای مردمی، اصناف، اهالی فرهنگ و هنر
ـ طراحی سازوکارهای انگیزشی برای تقدیر از مشارکتکنندگان برتر و اتصال آن به نظامهای منابع انسانی ازجمله ارتقای شغلی و نقلوانتقال (پژوهشگاه، معاونت راهبردی، معاونت حقوقی و امور مجلس ـ کوتاه مدت)
۲) انجام (۹۰) درصد فعالیت های پژوهشگاه قوه قضائیه با اولویت اجرای سند تحول و تعالی براساس اعلام نیاز واحدهای قوه قضائیه و با راهبری آنها مانند تدوین گزارش پژوهشی برای کلیه لوایح قضایی و موضوعات مطرح در هیأت عمومی دیوان عالی کشور و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و انجام ارزیابی تاثیرات لوایح قانونی (پژوهشگاه، معاونت راهبردی، معاونت حقوقی و امور مجلس، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
۳) انتشار عمومی، برخط و ماهانه آمار تعداد کل پروندههای ورودی، خروجی، موجودی و مانده به تفکیک حوزههای قضایی و ده عنوان پرتکرار خواسته و اتهام و میانگین زمان رسیدگی به منظور تسهیل دسترسی پژوهشگران به آمارهای دقیق (مرکز آمار و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه ـ کوتاه مدت)
مبحث هفتم: تعامل با سایر قوا و نهادها
۱) تشکیل کمیته تخصصی به منظور ارائه نظرات مشورتی به رئیس قوه قضائیه جهت طرح در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی (حوزه ریاست ـ کوتاه مدت)
۲) تقویت تعامل قوه قضائیه با مجلس شورای اسلامی از طریق:
ـ تشکیل کارگروه های مشترک با کمیسیون ها بهویژه کمیسیون قضایی و حقوقی، کمیسیون اصل نود و کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بهمنظور فراهمسازی امکان همافزایی در فرآیند اصلاح و تصویب قوانین مورد نیاز در اجرای سند تحول
ـ تشکیل کارگروه های استانی با حضور روسای کل دادگستری ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی
ـ تسریع در رسیدگی به گزارش های ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی با اولویت گزارش های تحقیق و تفحص و کمیسیون اصل نود و اعلام نتایج اقدامات انجام شده (معاونت اول، حوزه ریاست، معاونت حقوقی و امور مجلس، وزارت دادگستری، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
۳) تشکیل کارگروه های مشترک بین قوه قضائیه و قوه مجریه به منظور هم افزایی در زمینه مسائل مهم مانند تدوین قوانین و مقررات، بودجه، اداری و استخدامی در سطح ملی و تشکیل کارگروه های متناظر در سطح استان ها (معاونت اول، حوزه ریاست، وزارت دادگستری، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
۴) اجرای «دستورالعمل جامع امور نمایندگان قوه قضائیه و نظارت بر مراجع شبه قضایی» و پیگیری ابلاغ آراء به صورت الکترونیکی به ذی نفعان، شفاف سازی معیارها و فرآیند انتخاب نمایندگان بر اساس گذراندن دوره های آموزشی لازم و نظارت سامانه ای بر عملکرد نمایندگان (معاونت اول، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
مبحث هشتم: ارتباط با مردم
۱) تسهیل و تقویت ارتباط مردم با قوه قضائیه از طریق ایجاد «درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی» با رعایت ملاحظات زیر:
ـ تقویت مرکز تماس تلفنی و اختصاص شماره سه رقمی ۱۲۹ به منظور مشاوره و راهنمایی مخاطبان در زمینه مسائل و پرسش های حقوقی با استفاده از ظرفیت حقوق دانان و وکلا
ـ اتصال سامانههای گزارش دهی مردمی به درگاه یکپارچه و تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی مسیرهای ارتباطی از جمله ارسال نامه، تماس تلفنی و مراجعه حضوری
ـ دسته بندی و ارجاع هوشمند گزارش ها و درخواست ها به واحدهای ذی ربط ملی و استانی مانند ارجاع گزارش های مربوط به فساد به سازمان بازرسی کل کشور و انعکاس وقوع جرم به دادستان مرکز استان و پیگیری نتایج و اعلام به متقاضی
ـ دادهکاوی اطلاعات سامانه بهمنظور آسیب شناسی فرآیندها و تحلیل مراجعات پرتکرار و ارائه گزارش تحلیلی فصلی به «شورای عالی قوه قضائیه» (حوزه ریاست، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، دادگستری استان ها ـ میان مدت)
۲) افزایش رعایت حقوق مراجعان با اصلاح و ابلاغ «بخشنامه تکریم اربابرجوع» با ملاحظات زیر:
ـ اعلام عمومی و برخط فرآیندها و رویههای دریافت خدمات قضایی، ثبتی و حقوقی و نصب فرآیندها و رویههای دریافت خدمات در معرض دید مراجعان
ـ اطلاع رسانی حقوق و تکالیف مراجعان با روشهای متنوع، شفافیت زمان حضور هر یک از قضات، کارکنان و مدیران، استقرار سامانه نوبتدهی و پیشبینی خدمات رفاهی مناسب در محل ارائه خدمات
ـ استقرار شعبه سیار دفتر خدمات الکترونیک قضایی در همه زندان ها و اجرای ماده(۱۱۳) آیین نامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور
ـ فراهم سازی امکان استعلام و اطلاع از آخرین وضعیت پرونده های قضایی برای عموم مردم از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به منظور کاهش مراجعات حضوری به مراجع قضایی
ـ فراهمسازی امکان اعلام نظر برخط پیرامون خدمات دریافتی با حفظ محرمانگی هویت مراجعان و استفاده از آن بهعنوان یکی از شاخصهای ارزیابی عملکرد منابع انسانی
ـ استفاده از تجهیزات بازرسی الکترونیک و حذف ممنوعیت های غیرضروری نظیر ورود تلفن همراه به ساختمان های قوه قضائیه (معاونت حقوقی و امور مجلس، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
۳) اجرای «دستورالعمل نحوه مشارکت تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه» به منظور جلب مشارکت نهادهای مردمی در فرآیندهای سیاست گذاری، پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی، میانجی گری و صلح و سازش، حمایت از بزه دیدگان، اصلاح مجرمان، نظارت بر اجرای قوانین و ارائه گزارش هر سه ماه یکبار به مسئولان عالی قضایی (معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
مبحث نهم: رسانه
۱) تصویرسازی مناسب از قوه قضائیه از طریق:
ـ تبیین نقاط برجسته عملکرد قوه قضائیه در موضوعاتی نظیر احیاء حقوق عامه، مبارزه با فساد، رفع موانع تولید و ارتقای امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری مولد، صیانت از آزادیهای مشروع، جلب مشارکت مردم، تأمین حقوق متهمان، توسعه صلح و سازش، استفاده از نهادهای ارفاقی از قبیل مجازات های جایگزین حبس، اصلاح و تربیت مجرمان و کیفر مجرمان حرفهای و خطرناک از طریق انعکاس مناسب اقدامات صورت گرفته در رسانه های داخلی و خارجی و فضای مجازی (مرکز رسانه، دادستانی کل کشور، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
ـ ارائه تصویر قوه قضائیه بهعنوان ملجأ و پناهگاه قابل اتکاء مظلومان، ترسیم چهره قاضی به عنوان فردی مستقل، بیطرف، نفوذناپذیر و دارای طمأنینه و چهره دادستان بهعنوان فردی شجاع و عدالتجو و معرفی قضات، دادستانها و کارکنان ساعی و خدوم، مفاخر و چهرههای ماندگار قوه قضائیه (مرکز رسانه، دادستانی کل کشور، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
ـ حمایت از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محصولات رسانه ای و آثار هنری در حوزه حقوقی و قضایی و تولید محتوای مناسب برای ارتقای دانش حقوقی جامعه با تسهیل تعامل آن ها با دادگستری ها، زندان ها و دستگاههای ذی ربط و ایجاد بانک موضوعی پروندههای قضایی به منظور پیشنهاد ایده، محتوا و سوژههای جذاب و فراهم سازی امکان پژوهش در تکمیل پروژه های سینمایی، تلویزیونی، شبکه نمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه در قالب «کارگروه فیلم و سریال قوه قضائیه» (مرکز رسانه، سازمان ها و واحدهای تابعه، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
ـ احصاء زیرساخت ها و امکانات فیزیکی تولیدات رسانه ای در سازمان ها و مراکز تابعه قوه قضائیه و برنامهریزی به منظور هم افزایی برای استفاده بهینه از آن ها (مرکز رسانه، سازمان ها و مراکز تابعه، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
۲) رصد و پایش مداوم رسانه های رسمی و غیررسمی، فضای مجازی و افکار عمومی از طریق:
ـ افکارسنجی از عموم مردم درباره عملکرد بخش های قوه قضائیه هر شش ماه یکبار با استفاده از توان مراکز افکارسنجی معتبر و تحلیل و ارائه نتایج آن به مسئولان عالی قضایی و لحاظ آن در رتبه بندی مدیران (مرکز رسانه، معاونت راهبردی ـ کوتاه مدت)
ـ رصد هوشمند و دائمی فضای مجازی و رسانه های رسمی و غیررسمی و پایش کنشهای رسانهای جریانات معاند و افزایش توان برای پاسخگویی سریع و به موقع به شبهات و اتهامات ناروا با تأکید بر مدیریت روایت اول و ایجاد مرجعیت خبری نسبت به اقدامات پیشرو دستگاه قضایی مانند صدور احکام و اجرای آن و بازداشتها (مرکز رسانه ـ کوتاه مدت)
۳) تسهیل دسترسی اصحاب رسانه به محتوا از طریق:
ـ ایجاد دسترسی اصحاب رسانه به آخرین وضعیت پروندهها با حفظ محرمانگی اطلاعات اشخاص دخیل در پرونده و برخی محکومین شامل اعلام عفو، مرخصیها و مدت باقی مانده از حبس از طریق توسعه شبکه ارتباطی با مدیران و خبرنگاران رسانه ها، انسان رسانه ها و نخبگان رسانه ای (مرکز رسانه ـ کوتاهمدت)
ـ آموزش فعالان رسانه ای در جهت تهیه محتوای رسانه ای مناسب درباره علل وقوع جرائم و دعاوی به منظور افزایش مطالبه عمومی برای ساماندهی موضوع (مرکز رسانه، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ـ کوتاه مدت)
۴) مدیریت فعالانه اخبار مرتبط با قوه قضائیه از طریق:
ـ پیشبینی بازخوردهای احتمالی رسانهها به اقدامات قوه قضائیه با اتکا به تحلیل منابع مرتبط از جمله روندهای اصلی در رسانههای اجتماعی و نتایج افکارسنجیها و پایش ها، طراحی سناریوی مناسب رسانهای، آمادهسازی آیندهنگرانه محتوای متناسب و زمینهسازی شکلگیری کنشهای رسانهای پیشدستانه (مرکز رسانه ـ کوتاه مدت)
ـ مدیریت افکار عمومی در پرونده های مهم و ملی با تهیه پیوست رسانه ای قبل از اطلاع رسانی عمومی پروندهها با تشکیل منظم جلسات شورای عالی اطلاع رسانی قوه قضائیه و کمیته دائمی ذیل آن شورا (مرکز رسانه ـ کوتاه مدت)
ـ حضور فعالانه و مستمر «سخنگوی قوه قضائیه» در میان آحاد جامعه از جمله دانشجویان و حضور در فضای مجازی به منظور تبیین فوری و ارتباط مستقیم و تعامل دوسویه با مخاطبان (مرکز رسانه ـ کوتاه مدت)
ـ ارتقای تمرکز خبرگزاری میزان بر حوزه تخصصی حقوقی و قضایی به منظور جریان سازی و ارتقای مرجعیت رسانه ای و ایفای نقش هدایتکننده و توزیعکننده اخبار حقوقی و قضایی (مرکز رسانه ـ کوتاهمدت)
ـ تدوین و انتشار محتوای رسانه ای برای آشنایی و استفاده حداکثری عموم مردم از خدمات سامانه های قوه قضائیه (مرکز رسانه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان های تابعه ـ کوتاه مدت)
ـ نظارت بر فرآیند اطلاع رسانی پروندههای قضایی و الزام ضابطان به کسب مجوز در این خصوص از مراجع قضایی (مرکز رسانه، دادستانی کل کشور ـ کوتاه مدت)
۵) طراحی عملیاتهای موثر رسانهای از طریق:
ـ طراحی و تدارک بازدید اصحاب رسانه، اهالی فرهنگ و هنر، دانشجویان حقوقی و قضایی، تشکلهای دانشجویی، سازمانهای مردم نهاد، اصناف، احزاب از زندانها، طرح های قضایی و دستاوردهای تحولی قوه قضائیه (مرکز رسانه، دادگستری استان ها ـ کوتاه مدت)
ـ برگزاری سالیانه «جشنواره عدالت و رسانه» به منظور توسعه فرهنگ نقد و ارائه و تقدیر از الگوهای برتر با بررسی فیلمهای سینمایی، مستندهای تصویری، مجموعههای تلویزیونی، محصولات چندرسانهای، گزارشهای خبری و تحلیلی، یادداشتهای مطبوعات، جراید، اشخاص در صفحات شخصی و رسانههای مجازی و همچنین پژوهشهای تولیدی دانشگاهها و اندیشکدهها و حضور فعال در سایر جشنواره های رسانهای، فرهنگی و هنری معتبر کشور و اعطای جایزه به برگزیدگان فعال در زمینه های حقوقی و قضایی (مرکز رسانه، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ـ میان مدت)
۶) طراحی، تولید و بسط شعارهای اصلی قوه قضائیه در هر سال با هدف ترویج گفتمان اصلی قوه قضائیه بین رسانه ها و افکار عمومی و گروه های مرجع اجتماعی مانند نخبگان و دانشجویان و برگزاری نشست های هم اندیشی با آن ها و چهره سازی از قضات برجسته جهت طرح و بسط گفتمان قوه قضائیه (مرکز رسانه، حوزه ریاست، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ـ میان مدت)