آیین نامه اجرایی ماده 37

مصوب 1387/08/25 همراه با اصلاحات و الحاقات اخیر
بخشنامه به تمام دستگاه های اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری در راستای اجرای مفاد ماده (37) قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور: - اطلاع رسانی و خدمات رسانی الکترونیکی - ارتقاء رضایت مندی شهروندان - ایجاد تحول در دستگاه های دولتی برای تسهیل و تسریع در امور مردم و مسؤولیت پذیری مدیران - ارتقاء سلامت نظام اداری - اصلاح سیستم ها و روش های انجام کار - کاهش تردد شهروندان 1- تمام دستگاه های اجرایی مکلفند سه قسمت طراحی، ساختار و محتوا را در جایگاه های اینترنتی (website) دستگاه مد نظر قرار داده و نسبت به استانداردسازی و به روزرسانی آن با رعایت موازین و شاخص های ذیل اقدام نمایند. الف- شاخص‌های محتوایی: - پرچم کامل و رسمی جمهوری اسلامی ایران - آرم، معرفی و تشکیلات و ساختار کلی دستگاه - معرفی و شرح وظایف دستگاه و واحدهای وابسته - اطلاعات آماری - بروزرسانی اخبار جایگاه اینترنتی - اخبار و رویدادهای مهم دستگاه به تفکیک زمانی - اطلاعات تماس با دستگاه و واحدهای وابسته به تفکیک آدرس پستی، تلفن، نمابر و آدرس پست الکترونیک - اعلام نحوة ارتباط مدیران ارشد دستگاه با مخاطبان - اسامی مدیران ستادی و استانی هر واحد به تفکیک مسؤولیت - مجموعه قوانین، مقررات، آیین‌نامه‌ها و ضوابط مربوط به وظایف و فعالیت‌های دستگاه به تفکیک موضوع - دو زبانه‌بودن اطلاعات عمومی جایگاه اینترنتی - شمارشگر مراجعان به دو صورت موضوعی و کلی به نحوی که مشخص گردد چه موضوعاتی بیشترین مخاطب را داشته است. - لینک به جایگاه‌های اینترنتی مرتبط با فعالیت‌های دستگاه - لینک به آدرس تمامی نهادها و وزارتخانه‌های دولتی - نظرسنجی از مراجعان به سایت در رابطه با خدمات دستگاه و ارایه آن به مدیران مربوط برای اقدام لازم - پرسش‌های متداول در پایگاه برای بهره‌برداری مراجعان - نقشة جایگاه اینترنتی (Sitemap) - رعایت کیفیت ظاهری و محتوای صفحات از قبیل: تطابق عناوین مطالب با موضوع، جذابیت صفحات، استفاده از تصاویر متناسب با سایت‌های دولتی و مرتبط با موضوع، وضوح و روشنی اطلاعات و رعایت آیین نگارش، همخوانی مفاهیم با تصاویر و بکارگیری قالب مناسب نمایش متن (مثل استفاده از فونت‌های مناسب، رنگ متن، اندازة متن، پاراگراف‌بندی مناسب و...) - فهرست عناوین خدمات قابل ارایه دستگاه به مردم و دیگر نهادها و دستگاه‌های اجرایی - اعلام مدارک مورد نیاز برای انجام خدمت - قابل دسترس‌بودن فرم‌های اداری مورد نیاز که برای ارایه خدمت به شهروندان لازم می‌باشد. - قابلیت مشاهدة فرآیند گردش کار و روش‌های انجام خدمات به شهروندان همراه با زمان‌بندی انجام آنها و آدرس ساختمان‌های مورد مراجعه - امکان ارایه اطلاعاتی از قبیل شرح خدمت، قوانین و مقررات مربوط به ارایه خدمت، فرم‌ها و ... در مورد هر خدمت - استفاده از آخرین اخبار و عناوین جایگاه‌های اینترنتی مرتبط با وظایف دستگاه (RSS) - قرارگیری تیتر مناسب از آدرس پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری، و پورتال مردم در نقطه‌ای مناسب در جایگاه اینترنتی - بهنگام‌سازی اطلاعات جایگاه اینترنتی - مطابق ماده (7) بخشنامه شماره 88882/100 مورخ 4/7/1386، موضوع پورتال مردم دستگاه‌های اجرایی موظفند خدمات خود را با هماهنگی معاونت نوسازی اداری توسط نمایندة تام‌الاختیار خود وارد سیستم نمایند؛ همچنین مسؤولیت پورتال استانی در استان‌ها با استاندار و ورود اطلاعات و به روز رسانی به عهدة دستگاه‌های استانی است که لازم است استانداران محترم دستورالعمل مربوط را با هماهنگی معاونت نوسازی اداری تنظیم و اجرا کنند تا امکان دریافت اطلاعات و خدمات محلی و ملی توسط شهروندان از طریق پورتال ملی (پورتال مردم) با انتخاب استان و شهرستان مربوط مهیا شود. استانداری‌ها مکلفند علاوه بر موازین و شاخص‌های ذکرشده، موارد ذیل را نیز در جایگاه اینترنتی استانداری و پورتال استان رعایت نمایند: - اطلاعات مربوط به معرفی استان (پیام استاندار، معرفی مسؤولان، تاریخچه، آمارهای استانی و ...) - اطلاع‌رسانی خدمات دولتی استان با تقسیم‌بندی موضوعی خدمات دولتی اعم از فرهنگ و هنر، تجارت و صنعت، آموزش، مسکن، اشتغال، بانکداری و ... - ارایه اطلاعات مربوط به خدمات شهروندی مثل اطلاعات مربوط به دفاتر ثبت اسناد رسمی، خدمات انتظامی، دانشگاه‌ها و ... - ارایه اطلاعات و خدمات مورد نیاز مسافران استان از قبیل نقشه راه‌ها، شهرهای استان، آب و هوا، هتل‌ها و ... - ارایه پیوندهای جایگاه‌های اینترنتی دولتی و خصوصی شامل دستگاه‌های استانی، واحدهای خدمات عمومی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، پایانه‌ها و ... ب- شاخص‌های فنی: - وجود موتور جستجوی جایگاه اینترنتی - وجود منوی دایم در تمام صفحات - وجود بانک اطلاعاتی برای نگهداری و بازیابی فرم‌های دستگاه - سرعت مناسب برای بالا آمدن جایگاه اینترنتی و دسترسی به آن ؛که با کنترل حجم اطلاعات صفحه اصلی و استفاده از پهنای باند لازم میسر است. - پیش‌بینی برنامه‌های پشتیبان برای امنیت شبکه 2- دستگاه‌های اجرایی موظفند تیرماه و دی‌ماه هر سال فرم ارزیابی پیوست را به صورت خود ارزیابی پُر کرده و از طریق آدرس الکترونیکی itdam@mporg.ir و یا جایگاه اینترنتی www.iranmardom.ir برای بررسی و ارزیابی مجدد ارسال کنند. 3- دستگاه‌های اجرایی استان موظفند تیرماه و دی‌ماه هر سال فرم‌های پیوست را پس از خودارزیابی با توجه به زمان مقرر در این بخشنامه به استانداری‌های مربوط ارسال نمایند. (استانداری‌ها از طریق جایگاه اینترنتی استانداری و یا آدرس الکترونیکی که اعلام خواهند کرد، فرم‌های خود ارزیابی را جمع‌آوری می‌کنند.) 4- استانداری موظف است در تیرماه و دی‌ماه هر سال گزارش خود ارزیابی دستگاه‌های استانی را پس از کنترل صحت، تجزیه و تحلیل جمع‌بندی و ارزیابی کرده و گزارش آن را به آدرس الکترونیکی itdam@mporg.ir ارسال نمایند. معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور گزارش اقدامات انجام‌شده و رتبه‌بندی دستگاه‌های اجرایی را بر اساس شاخص‌های موضوع این بخشنامه به ریاست محترم جمهور، هیأت وزیران، شورای عالی اداری و سایر مراجع ذی‌صلاح ارایه می‌نماید.